גם שנת 2019 לא חייכה לענף הליסינג התפעולי. יותר ויותר עובדים וחברות הבינו שהם משלמים מחיר יקר עבור סמל הסטטוס ועברו לאפיקים אחרים, כך עולה מנתוני סקרים שנערכו לאחרונה.
הירידה בכדאיות למעסיקים, המאבק בין חברות הליסינג והיבואנים על מיליארדי שקלים, הקושי למכור רכבים והעליה במגוון מסלולי המימון, אלה חלק מהסיבות המרכזיות שהביאו בשנה החולפת לעליה במספר עסקאות הליסינג הפרטי מחד, ולהמשך התעצמות הצניחה בביקוש ליסינג תפעולי מאידך. על פי נתוני עוקץ מערכות במהלך שנת 2019, חלה ירידה בשיעור של 2% במספר עובדי ההייטק שהמשיכו להתקשר עם חברת הליסינג בהסכם תפעולי, מרמה של 37.4% לרמה של 36.5%. מנגד, על פי נתוני הייטק זון, בשנה החולפת חלה עליה בשיעור של 4% במספר העובדים שבחרו באפיק של ליסינג פרטי ושיעורם מגיע ל – 33.7%.
חוסר כדאיות
עובדי ההייטק אומנם מפונקים אך לא פראיירים: דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון: "במסלול של ליסינג תפעולי העובד משלם שווי שימוש בשיעור של 2.48% משווי הרכב כחדש, ובנוסף מחשבונו נגרע סכום נוסף בגין וויתור על יתר הרכיבים הסוציאליים שנגזרים מההטבה, לרבות פגיעה ברכיב הפיצויים. לחילופין רבים מהמעסיקים משיתים את עלות הליסינג על העובדים, שחלקם אף משלמים עבור הדלק בהתאם להיקף הנסועה בפועל. חלק מהמרכיבים במעטפת שמספקות עסקאות הליסינג התפעולי (לדוגמא שירות הנהגים במקרה של טיפולים תקופתיים וכו') הינן בעלות משמעות מינורית אך מנגד מגולמות במחיר העסקה ומשיתות על העובד נטל כספי שלא לצורך. רבים התפכחו ממנעמיי הנוחות ועשו שיקול כלכלי קר והגיעו למסקנה כי המסלול אינו משתלם עבורם".
אבל לא רק לעובד עצמו, גם מבחינת החברות, המסלול הופך עם הזמן לפחות כדאי כך מסביר צבי ליכטצייגר יועץ ליסינג לעסקים גדולים מחברת פתרונות אפקטיביים: "צי הרכב בארגון מייצר תקורות משמעותיות אותן חפצים הארגונים לצמצם למינימום. הדרך לצמצם עלויות בתחום זה היא בהקטנת צי הרכב והשארת רכבים רק לעובדים שהם אנשי שטח מובהקים (אנשי מכירות, טכנאים וכו') שתפקידם מחייב אותם לרכב צמוד וקשור באופן ישיר להכנסות החברה". כפועל יוצא מכך, בשנת 2019 יותר ויותר חברות נקטו במספר טקטיקות בשביל להקטין את היקף צי הרכב שלהן. "רבות מהן מאפשרות לעובד לבחור בין מסלול ליסינג תפעולי לבין תוספת לשכר החודשי לדוגמה".
היבואנים וחברות הליסינג רבים והלקוח מרוויח
במקביל, מתקיים בשנים האחרונות מאבק בין חברות הליסינג ליבואנים שמשחק לטובת הלקוחות. ליבואנים יש יעדי מכירות קשיחים שהם צריכים לעמוד בהם מול יצרני הרכב בחו"ל, והם מתקשים לעמוד בהם רק באמצעות מכירת כלי רכב לשוק הפרטי ועסקאות ליסינג תפעולי. כפועל יוצא, הם הגדילו את מספר כלי הרכב שנמכרו לחברות הליסינג, שבתורן מנצלות את יתרון הגודל בשביל לספק עסקאות משתלמות יותר ללקוחות הפרטיים דרך אפיק ה"0 ק"מ".
צבי ליכטצייגר: "חברות הליסינג הגדולות החלו לנגוס בשנים האחרונות בנתח הולך וגדל של שוק מכר הרכבים על ידי מכירת רכבי "0" קילומטר, דבר שהוביל לפגיעה בהכנסות היבואנים". תגובת היבואנים לא איחרה לבוא בדמות ניצול המערך הלוגיסטי ופריסת מוסכי היבואן שלהם על מנת לנגוס פלח שוק מזה של הליסינג על ידי מתן הצעות ליסינג משתלמות יותר מטעם היבואן ללקוחות פרטיים.
כאב הראש של החברות, הקושי של הלקוח הפרטי
לפופולריות הגדלה של עסקאות הליסינג התפעולי לפרטיים יש עוד סיבה, כך מסביר דגן רונן מ"הייטקזון": הצרכן הפרטי מתקשה מאוד לפרסם את המכונית שלו באינטרנט כי הזירה נשלטת על ידי חברות גדולות של סחר רכב שקונות מודעות בסיטונאות. כמו כן, יותר ויותר לקוחות מעדיפים כיום לבוא לחברות הגדולות לקנות רכב שעבר השבחה, לעשות טרייד אין על הרכב שלהם, ולקבל מימון. מדוע שהייטקיסט יכניס את הראש שלו לתוך מיטה חולה כזו וירכוש רכב שלאחר מכן יאלץ להתעסק במכירה שלו? עדיף לו מלכתחילה כלל לא להיכנס לתוך כאב הראש הזה שנקרא מכירת רכב, שטמון גם במסלול של 0 קילומטרים.
לזה צריך להוסיף את התקן החשבונאי שעושה כאב ראש לסמנכ"לי הכספים בחברות. שינוי שנכנס לתוקפו בתחילת שנת 2019 הקטין עוד יותר את המוטיבציה שלהם לספק רכבי פנאי יקרים יותר לעובדים. מדובר על תקן בשם 16 IFRS שעוסק באופן בו יוצגו הסכמי החכירה בספרי בית העסק. התקן למעשה דורש מהחברות לרשום את הרכבים כנכס במאזן, למול ההתחייבות התלויה כלפי חברת הליסינג. מסביר צבי ליכטצייגר.
כיצד נאספו הנתונים?
מועדון הצרכנות של חברות ההייטק – 'הייטקזון' ביצע לאחרונה סקר השוואתי במטרה לאפיין את השינויים שחלו בהעדפותיהם התחבורתיות של המגזר. הסקר נערך באמצעות עיבוד מדגמי של נתוני 1,105 עסקאות רכב שבוצעו במהלך שנת 2019 ע"י עובדי חברות הייטק, באמצעות מועדון המועדון, תוך השוואה לנתוני 2018{ אז נבחנו מספר זהה של עסקאות}. הנתונים שנתקבלו הוצלבו עם נתוני סקר השוואתי שערך המועדון בחודשים נובמבר – דצמבר 2019, בנושא העדפות תחבורתיות, עליו השיבו 1,403 עובדים ועובדות בענף ההייטק. סקר זהה בקרב מספר זהה של משיבים נערך גם בשנת 2018.
במקביל, על מנת לבחון את שיעור העובדים בענף ההייטק שקבלו ממקום העבודה רכב חכור בשיטת ליסינג תפעולי, בצעה חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, סקר השוואתי, במסגרתו בחנה החברה 10,102 תלושי שכר שהופקו במהלך התקופה ינואר – דצמבר 2019 תוך השוואה למספר זהה של תלושים שהופקו בתקופה המקבילה אשתקד. לחברה יש גישה לעשרות אלפי תלושי שכר אותם היא מפיקה עבוק לקוחותיה, שכוללים בין היתר את רכיב שווי השימוש ברכב.
על פי נתוני 'הייטקזון', שיעור העובדים שקנו רכב משומש עמד בשנת 2018 על 21.3% ואילו בשנת 2019 – השיעור עומד על 20.7%. כמו כן, מסלול ה-0 קילומטרים רושם עליה קלה בשיעור של כ-1% ועומד בשנת 2019 על 13.2%.
עוד מאמרים בנושא...
בחברות הספנות צופים ירידה חדה ברווחיות בשנת 2023
חברות הספנות צופות ירידה חדה ברווחים השנה, לאור ירידה חדה בדמי ההובלה הממוצעים, ושיעורי אינפלציה גבוהים. בשבוע שעבר פרסמו CMA CGM ו- Hapag-Loyd תוצאות שיא לשנת 2022 והזהירו כי השנה תהיה שונה מאוד. ביום שישי האחרון דיווחה CMA CGM על רווח נקי של 24.9 מיליארד דולר לשנת 2022, אך דובר החברה
לקראת חתימה על הסכם סחר עם בריטניה
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת נפגש עם מזכירת המדינה הבריטית לענייני כלכלה וסחר, קמי בדאנוק (Kemi Badenoch), לקראת חתימה על הסכם סחר חדש עם בריטניה, שאותו מגדיר השר ברקת כפורץ דרך. לקראת חתימה על הסכם סחר עם בריטניה | צילום: משרד הכלכלה והתעשייה ״אנו לקראת
שטר המטען הימי
כללי כאשר המטען מובל בתנאים של חכירת ספינה שלמה ולא על יסוד מטען בודד הנמסר לחברת ספנות אשר מקיימת שירות סדיר בין נמל היצוא לנמל היעד – יקבע חוזה החכירה את תנאי חוזה ההובלה הימית ובעניין זה אין שום הגבלות על תנאי חוזה זה משום
שטר מטען אווירי
שטר המטען האווירי ( AWB – Air Waybill או ACN – Air Consignment Note ) הוא בעיקר אישור משלוח – הוא איננו מסמך זכות ולמחזיק בו אין זכות כלשהי בטובין. כמו"כ אין שטר המטען האווירי מסמך סחיר ועקב זאת אי אפשר להעביר הבעלות על הטובין ע"י הסבתו – וזאת בניגוד לשטר המטען
סחר בינלאומי – הגדרות, מסמכים
חשבון החשבון (Invoice) הוא אחד המסמכים החשובים בתהליך היצוא ובלעדיו לא ניתן לבצע יצוא. החשבון מכיל נתונים ערכיים וכמותיים של כל משלוח ומשלוח ובמקביל לשליחתו מהיצואן ליבואן הוא מוגש לשאר הגורמים המטפלים בתהליכי היצוא והיבוא (מכס, בנקים, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, משרדים ממשלתיים וכיוצ"ב). אין
דירוג חברת יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בקונצרן – Coface
דירוג החברות המובילות בישראל יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ שילוח בינלאומי עמילות מכס ולוגסטיקה חברת" יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ" מתמחה בשינוע מטעני יבוא ויצוא בים ובאוויר ובמתן שירותי עמילות מכס. בעל החברה מר שמעון קניאס וחלק ניכר מעובדי החברה הם