בעולם וגם בארץ מגיעות לא מעט מחלוקות סיווג לבתי המשפט. עליכם לזכור כי סוכן מכס מקצועי המכבד את עצמו לא יסווג מוצר בפרט מכס כל עוד הוא לא משוכנע מבחינה מקצועית שזה פרט המכס הנכון.
כל מי שעוסק בתחום הייבוא נתקל לא אחת בדילמת סיווג הטובין. לא אחת פונים אלי לקוחות בטענות קשות כלפי סוכני המכס שלהם. ״איך זה יכול להיות? ביקשתי חוות דעת מסוכן מכס אחד באשר לסיווג של מוצר אותו אני מייבא וקיבלתי תשובה מסוימת בעוד שמסוכן מכס אחר קיבלתי תשובה אחרת לחלוטין. מה? הם לא יודעים לסווג? כל אחד עושה מה שבא לו?״.
והנה סיפור מהחיים: אחד מלקוחותיי, יבואן של ציוד טכני, מייבא מזה שנים רבות מכשיר מסוים מיצרן שוויצרי. אותו ספק שוויצרי הינו היצרן הגדול בעולם בתחום זה, חברה וותיקה ומוכרת, חברה מסודרת שפועלת תחת נהלים ברורים וקשיחים. בכל משלוח מציינת החברה את פרט המכס של המכשיר על גבי חשבון המכירה. היבואן הישראלי משחרר את המשלוחים באמצעות סוכן המכס שלו סוכן ותיק ומנוסה. סוכן המכס של היבואן הישראלי משחרר במשך שנים את המשלוחים תחת פרט המכס אותו מציין היצרן ע״ג חשבון המכירה.
לפני מספר שבועות נותב אחד המשלוחים לתור חובה. המשלוח נבדק וכתוצאה מהבדיקה הוצאה לחברה דרישת גרעון ובנוסף דרישת גרעון רטרואקטיבית בגין משלוחים קודמים. סך דרישת הגרעון הייתה בסכום של עשרות אלפי שקלים. עילת דרישת הגירעון הייתה מחלוקת באשר לפרט המכס בו שוחררו הטובין. עשרות אלפי שקלים עבור טובין שכבר נמכרו ואין דרך לגבות אותם מהלקוחות זו מכה לא פשוטה.
אותו היבואן לא הבין כיצד דבר כזה ייתכן. היצרן השוויצרי, שאין מי שיודע טוב ממנו את מהות המכשיר את מאפייניו השונים, מסווג את אותו המכשיר בפרט מכס מסוים. סוכן המכס המקומי סומך ידיו על פרט המכס שנקבע על ידי היצרן השוויצרי ועדיין בית המכס המקומי קובע פרט מכס אחר ומוציא דרישת גירעון.
במהלך הבדיקות אותן ביצע היבואן הוא הגיע גם אלי והציג בפני את כל הנתונים. לאחר בדיקה חזרתי אל אותו היבואן ואמרתי לו שלמרות שאני לא סוכן מכס ולא מסווג מקצועי הרי ככל שהבנתי מגעת אני חושב שהקביעה של המכס איננה משוללת יסוד. יש הגיון מסוים בפרט המכס הנדרש על ידם.
הצעתי לו לכתוב ליצרן השוויצרי, לפרט לו את פרטי האירוע ולבקש מכתב באנגלית ממהנדס החברה שיסביר מדוע על פי מאפייני המוצר הסיווג שהוא היצרן השוויצרי קבע הוא הסיווג הנכון.
מאחר ומערכת הסיווגים הינה שיטה בינלאומית אחידה (HARMONIZED SYSTEM"") סברתי שמכתב מקצועי מגורם מקצועי המכיר טוב יותר מכל גורם אחר את המוצר ומאפייניו עשוי לסייע.
אותו יבואן קיבל את עצתי ופנה ליצרן השוויצרי וביקש את תגובת מהנדס החברה. לאחר מספר ימים התקבלה תשובתו של היצרן השוויצרי. מה רבה הייתה ההפתעה כאשר היצרן השווייצרי, אותה חברה שנחשבת לגדולה ביותר בעולם בתחומה, הודה בטעות הסיווג שלו. בתשובתו כתב אותו יצרן שוויצרי שלאור הפנייה הם ביצעו בדיקה מחודשת והגיעו למסקנה כי קביעת הסיווג של המכס בישראל היא הנכונה.
הסיווג שנקבע על ידי המעריך בבית המכס בנתב״ג הוא הסיווג המדויק בעוד שהסיווג אותו נהג היצרן לכתוב במשך שנים על גבי חשבונות המכירה הינו סיווג שגוי. המסקנה ברורה: סיווגי מכס אינם מדע מדויק וייתכנו הרבה מחלוקות.
בעולם וגם בארץ מגיעות לא מעט מחלוקות סיווג לבתי המשפט, כגון: מה פרט המכס הנכון לשעוני דופק, מה פרט המכס הנכון של מערכת ״אימובילייזר״, מה פרט המכס הנכון של שטיחון הפעלולים עליו משחקים תינוקות (״אוניברסיטה״). אלו הן דוגמאות בודדות מתוך אין ספור דוגמאות למחלוקות סיווג שהגיעו לפתחו של בית המשפט.
ובהקשר זה זכורים דבריו של שופט בית המשפט העליון השופט יצחק אנגלרד בפסק הדין במשפט הסיווג של חברת יורוקום. ״קשה מלאכת הסיווג כקריעת ים סוף״. כאשר סוכן המכס שלכם לא נענה לבקשתכם בדבר סיווג בפרט מכס מסוים, אל תכעסו עליו. סוכן המכס שלכם שומר עליכם ובצדק שומר גם על עצמו. אף סוכן מכס מקצועי המכבד את עצמו לא יסווג מוצר בפרט מכס כל עוד הוא לא משוכנע מבחינה מקצועית שזה פרט המכס הנכון. אף סוכן מכס מקצועי לא יסתכן ברישום ליקויים ולא יסכן את מטה לחמו על מנת לרצות לקוח.
חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בשיטות תשלום ומכתבי אשראי, הובלה ימית, הובלה אווירית ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com
עוד מאמרים
נמל המפרץ יפעיל את שער המטענים במוצאי שבת
זאת בהמשך לפגישה שנערכה בתחילת החודש בין הנהלת חברת נמל המפרץ ויו״ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש. ברק מנדלבאום, מנהל מסוף המטענים בנמל המפרץ: ״צעד
משלחת הנספחות הכלכלית לפרובינציית שאנדונג
בחודשים האחרונים, לאחר פתיחתה המחודשת של סין לעולם צוות הנספחים הכלכליים יוצר מגעים חדשים לחיזוק הקשר הכלכלי עם סין. כך למשל, בחודש פברואר האחרון שגרירת
Israel and Costa Rica Joint Declaration
Manuel Tovar, Minister of Foreign Trade of Costa Rica and Nir Barkat, Minister of Economy and Industry of Israel We, Manuel Tovar, Minister of
מה באמת מצב הסחר בין ישראל לאיחוד אמירויות? – פורסם בגלובוס
המסחר בין ישראל לאמירויות בשנת 2022 הסתכם ב־2.6 מיליארד דולר, לעומת מעט יותר 1.2 מיליארד דולר ב־2021 ו־367 מיליון דולר ב־2020 עת נחתמו הסכמי אברהם